Línies d’acció o d’intervenció al món de les arts

Aquestes línies d’intervenció són les que des del nostre punt de vista haurien d’estructurar l’acció de qualsevol entitat pública al món de les arts, però també a qualsevol organització no lucrativa que pretenga actuar al món de les arts.

1. Possibilitar l'accés a la creació.

Cal oferir formació bàsica en qualsevol àrea del món de les arts que permeten a les persones de tots el sectors socials iniciar-se en cadascuna de les especialitats. Aquesta formació no ha d’anar orientada a la professionalització sinó que permeta a les persones a disposar d’eines per a expressar-se i al mateix temps a compartir amb altres aquesta experiència de creació. Per últim possibilitar l'especialització amb estudis superiors i pràctiques actives que permeten donar el pas cap a la professionalització.

  Resultat d'imatges de entrelazados teatro inclusivoImatge relacionadaImatge relacionada

2. Recolzament als creadors.

Que comencen a través de:

  • Formació: tècnica i fàcilment disponible, a un preu raonable i de qualitat. Moltes vegades, l'èxit dels artistes depén de que sàpiguen vendre bé el seu treball.
  • Ajuts econòmics: tant en el període de formació com quan el artista inicia la seua carrera artística; remuneració adequada a canvi de la faena feta.
  • Informació i xarxes: fomentar que els que comencen estiguen en contacte, fomentant les associacions d'artistes, concursos, un servei d'informació que informe als creadors i creadores de cursos d'especialització.
  • Facilitats i serveis: facilitar accés a les noves tecnologies, oferint espais i tyallers de treball a qui no els dispose.
  • Suport moral: polítiques que afavoresquen el consum cultural, debats crítics, actes on es dóne rellevància als i les artistes i, evidentment, eliminació de qualsevol tipus de censura (cosa que resulta òbvia però que en els últims temps s'està produint de manera indirecta).


3. Difusió de la creació.

La primera questió és l'organització d'actes culturals, però també és important oferir a la població la possibilitat de gaudir de les manifestacions artístiques mitjançant l’organització d’activitats i edició de materials que ajuden a la lectura, comprensió i interpretació de les obres d’art.

També és fonamental la creació i manteniment d’equipaments que possibiliten l’organització d’actes culturals (exposicions, teatre, cinema, concerts...) i també l’adaptació i reutilització d’espais públics per tal de realitzar actes culturals.

I, per últim buscar la col·laboració amb altres entitats i institucions i treballar en la Creació
de Circuits i altres formes de col·laboració entre les institucions i/o associacions.




DRETS DE PROPIETAT INTEL·LECTUAL

Ens referim als drets d'autor. I és un tema important a tractar per la problemàtica que genera, tant en les persones creadores com en les consumidores.

La propietat intel·lectual és el conjunt de drets que corresponen als autors i a altres titulars (artistes, productors, organismes de radiodifusió...) respecte de les obres i prestacions fruit de la seua creació. Aquest concepte naix al s. XVIII a Anglaterra, amb la reclamació dels editors de llibres de una serie de drets que impliquen que ningú més podía imprimir copies de les obres. A l'àmbit anglosaxó  tenim el copyright, mentre que a nivell europeu trobem els drets d'autor.

A l'Estat Espanyol es reconeixen dos tipus de drets: els de caràcter moral i els de caràcter patrimonial. Els drets morals són irrenunciables, acompanyen a l'autor durant tota la seua vida. Destaquen el dret al reconeixement de la condició d'autor de l'obra o el reconeixement del nom de l'artista sobre les seues interpretacions.
Els drets patrimonials fan referència a l'explotació de l'obra i amb la compensació econòmica per còpies.
Pel que fa a l'explotació de l'obra, es subdivideixen en drets exclusius i en drets de remuneració. Els drets exclusius permeten al seu titular autoritzar o prohibir els actes d'explotació de la seua obra.  Els drets de remuneració obliguen al pagament d'una cantitat dinerària pels actes d'explotació que es realitzen. 
La UNESCO ha estat compromesa des dels seus primers dies a promoure la protecció dels drets d'autor i es preocupa des de llavors del respecte general dels drets d'autor en tots els àmbits de la creació i les indústries cultural i té en marxa un Observatori Mundial de Lluita contra la Pirateria.
La creació d’una obra està protegida per llei des del mateix moment en que aquesta és creada i no precisa ser registrada per a tenir protecció. I per tal de garantir el control sobre l’ús i explotació dels drets d’autor i gestionar-los l’estat autoritza a determinades entitats dur endavant aquesta tasca. Les entitats de gestió són entitats sense ànim de lucre que tenen per objecte la gestió de drets d'explotació o uns altres de caràcter patrimonial, per compte i en interès de diversos autors o altres titulars de drets de propietat intel·lectual i compten amb l'autorització del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.
Una alternativa per definir els drets d’autor d’una manera diferent són les Llicències Creative Commons. Aquestes són unes llicències en que l’autor o autora estableix el nivell de protecció de la seua obra front al concepte “tots els drets reservats” propi del copyright.

En definitiva, caldrà avançar en un consens amb el tema dels drets d’autor. El que queda clar és que la situació actual no sembla la més equilibrada ni la que afavoreix més a qui comença a professionalitzar-se.


Comentaris

Entrades populars